Skip to main content

Analityka geoprzestrzenna, generatywna sztuczna inteligencja i dane o pogodzie na wyciągnięcie ręki – zobacz co nowego w Google Maps Platform

analityka-geoprzestrzenna-google

Świat zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, a Google Maps Platform daje firmom, programistom i instytucjom publicznym potrzebne narzędzia. Platforma umożliwia tworzenie aplikacji i rozwiązań opartych na aktualnych, precyzyjnych i globalnych danych. Dzięki informacjom o ponad 250 milionach miejsc oraz obrazom Street View z ponad 110 krajów, możesz podejmować trafniejsze decyzje i budować produkty, które realnie pomagają ludziom.

W ostatnim czasie platforma Google Maps wzbogaciła się o nowości, które łączą zaawansowaną analitykę, generatywną sztuczną inteligencję oraz dane środowiskowe. Dzięki temu może ona dać Twojej organizacji jeszcze większe możliwości.

Szczegóły znajdziesz w dalszej części artykułu – zapraszamy do lektury!

Nowa jakość analizy geoprzestrzennej z Google Maps Platform, Google Earth Engine i BigQuery

Google otwiera się na udostępnianie nowych zestawów danych poprzez różne kanały, w tym Google BigQuery, oraz na integrację z narzędziem Google Earth Engine. Przekłada się to na łatwiejszy dostęp do aktualnych, precyzyjnych i globalnych danych geoprzestrzennych. Daje też większe możliwości tworzenia zaawansowanych analiz, a co za tym idzie, umożliwia podejmowanie bardziej świadomych decyzji biznesowych, również tych, które uwzględniają aspekty środowiskowe.

Places Insights (dostępne w wersji Preview)

Places Insights to zagregowane dane o różnych punktach POI (Points of Interest) na mapie. Korzystając z tego rozwiązania dowiesz się m.in. jakie typy działalności dominują na interesującym Cię obszarze.

Taka możliwość będzie szczególnie przydatna, jeśli chcesz rozwinąć swój biznes i poszukujesz nowej lokalizacji pod placówkę. Places Insights pomoże Ci przeanalizować odpowiednie miejsca, biorąc pod uwagę zadane kryteria, jak np. rodzaj działalności, oceny klientów, godziny otwarcia, informacje o dostępie do miejsc parkingowych czy dostępność dla osób z niepełnosprawnościami.

Więcej o Google Places Insights przeczytasz w artykule:
Znajdź idealną lokalizację dla swojego biznesu z Google Places Insights API

Załóżmy, że chcesz otworzyć sklep i poszukujesz odpowiedniego do tego celu miejsca, najlepiej w okolicy, w której znajduje się dużo restauracji, a niewiele dużych sklepów, które mogłyby być dla Ciebie konkurencją. Rozwiązanie od Google pomoże Ci znaleźć lokalizacje spełniające te wymagania.

Places Insights jest dostępne tylko dla zarejestrowanych użytkowników. Chcesz wypróbować możliwości rozwiązania? Skontaktuj się z nami, szybko przeprowadzimy Cię przez proces rejestracji!

places-insights-heatmap

Heatmapa wizualizująca zagęszczenie restauracji na Manhattanie

Roads Management Insights (dostępne w wersji Preview)

Roads Management Insights to historyczne i bieżące dane o natężeniu ruchu drogowego.

Dzięki nim instytucje odpowiedzialne za zarządzanie drogami oraz komunikacją miejską mogą analizować wzorce w ruchu drogowym. Pozyskają one informacje na temat tego, gdzie i kiedy tworzą się korki oraz które miejsca są szczególnie podatne na wypadki. Mogą też analizować, czy wprowadzone zmiany związane z organizacją ruchu (jak np. nowe sygnalizatory czy wprowadzenie ograniczeń prędkości) wpływają na upłynnienie ruchu drogowego oraz poprawę bezpieczeństwa i komfortu kierowców, użytkowników komunikacji publicznej oraz pieszych.

roads-management-insights

Roads Management Insights jest dostępne tylko dla zarejestrowanych użytkowników. Jeśli chcesz wypróbować to rozwiązanie, skontaktuj się z nami. Szybko przeprowadzimy Cię przez proces rejestracji.

Earth Engine

W ramach tego rozwiązania, użytkownicy otrzymują dostęp do danych satelitarnych oraz platformy do ich analizy.

Dzięki temu, nawet bez znajomości technik teledetekcyjnych możesz przeprowadzić na przykład analizę zagrożenia pożarowego lub wylesiania drzew. Możesz też wyznaczyć współczynnik wegetacji roślin i otrzymać kluczowe informacje na temat zmian w środowisku naturalnym.

W ostatnim czasie, Google umożliwiło integrację Google Earth Engine oraz BigQuery. Teraz informacje pozyskane ze zdjęć satelitarnych można łączyć z innymi zbiorami danych, by otrzymać jeszcze lepsze wyniki zaawansowanych analiz geoprzestrzennych.

Imagery Insights (dostępne w wersji Experimental)

Rozwiązanie umożliwia analizę zdjęć Street View z wykorzystaniem Vertex AI, czyli środowiska do budowy i zarządzania modelami uczenia maszynowego w Chmurze Google. Imagery Insights pomoże zidentyfikować i ocenić stan techniczny elementów infrastruktury takich jak słupy telefoniczne, znaki drogowe, mosty, czy nawierzchnie dróg. Firmy zarządzające infrastrukturą mogą wykorzystać te informacje, aby łatwiej znaleźć obiekty, które wymagają konserwacji czy wymiany.

imagery-insights

Nowe rozwiązanie w portfelu „Environment” – szczegółowe dane o pogodzie dzięki Google Weather API

W 2023 roku Google udostępniło zestaw rozwiązań Environment, które dostarczają danych o środowisku. Teraz, obok znanych już Air Quality API, Pollen API i Solar API, firma udostępnia nowe rozwiązanie – Weather API – póki co w wersji Preview.

Google Weather API dostarcza najważniejszych informacji o pogodzie. Możesz je wykorzystać w tworzeniu własnych rozwiązań, takich jak portale pogodowe. Pomoże Ci ono także ulepszyć user experience tych istniejących. Dane dostarczane przez Google Weather API wesprą też w podejmowaniu decyzji tam, gdzie ważnym czynnikiem jest pogoda – od planowania wycieczek po reagowanie na ekstremalne zjawiska pogodowe, jak gwałtowne wichury czy ulewy.

Korzystając z Weather API możesz wysłać zapytanie o informacje na temat lokalnych warunków pogodowych. W czasie rzeczywistym otrzymasz szczegółowe dane o:

  • temperaturze oraz temperaturze odczuwalnej,
  • rodzaju opadów (śnieg, deszcze, grad, inne) i ich intensywności,
  • wilgotności i ciśnieniu powietrza,
  • indeksie UV,
  • widoczności,
  • zachmurzeniu,
  • wschodach i zachodach Słońca oraz Księżyca.
weather-api-screen

Weather API dostarcza szczegółowych, lokalnych informacji o pogodzie, w tym:

Informacje o bieżących warunkach pogodowych

Cogodzinne prognozy na 240 godzin do przodu

Prognozy dzienne do 10 dni do przodu obejmujące wszystkie wskaźniki pogodowe

Historię przeszłych warunków pogodowych, maksymalnie z ostatnich 24 godzin

Bardziej wiarygodne informacje dostarczane przez AI dzięki Google Maps

Firmy, które tworzą różnego rodzaje agentów AI, takich jak chatboty czy wirtualni asystenci, coraz częściej napotykają problem – rozwiązania te nie dostarczają wiarygodnych i dokładnych danych w kontekście lokalizacji.

W związku z tym, Google wprowadziło możliwość wykorzystania danych dostępnych w ramach Google Maps, w modelach sztucznej inteligencji (modelach Gemini) i do tzw. uziemiania (grounding) agentów AI opartych na Vertex AI.

Dzięki temu, rozwiązania te uzupełniają dostarczane informacje o dane takie jak lokalizacja miejsc (restauracje, sklepy, stacje benzynowe), ich godziny otwarcia, dane o ruchu drogowym, czy inne informacje przestrzenne. Użytkownicy wspominanych chatbotów czy asystentów otrzymują aktualne i wiarygodne dane.

grounding_in_maps

Na ten moment wykorzystanie danych Google Maps w rozwiązaniach zbudowanych w Vertex AI jest możliwe tylko w USA. Mamy nadzieję, że już niebawem ta możliwość będzie dostępna również dla użytkowników w innych częściach świata.

Chcesz przetestować najnowsze możliwości analizy geoprzestrzennej oraz budowania rozwiązań AI ze wsparciem narzędzi od Google? A może chcesz zacząć korzystać z informacji pogodowych dostarczanych przez Weather API? Skontaktuj się z nami! Chętnie udzielimy Ci wszystkich niezbędnych informacji. 😊