Skip to main content

Błędne adresy? To kosztuje! Jak uniknąć strat dzięki Google Maps Platform?

Błędne adresy

W dobie cyfryzacji i automatyzacji dokładność danych jest kluczowa dla sprawnego funkcjonowania firm i instytucji. Gdy mówimy o jakości danych, najczęściej przychodzą na myśl bazy klientów, analizy rynkowe czy algorytmy rekomendacji. Jest jednak jeszcze jeden obszar, w którym błędne dane są palącym i kosztownym, a często bagatelizowanym problemem – błędy w adresach.

Nieważne, czy chodzi o branżę e-commerce, logistyczną, dostawy jedzenia, czy bankowość – w każdym z tych obszarów dokładne adresy są podstawą sprawnego działania.

Błędy w adresach prowadzą do opóźnień w dostawach i niezadowolenia klientów z usług, a dla firm i instytucji generują ogromne dodatkowe koszty.

W tym artykule przeczytasz m.in. o tym, jakie są przyczyny błędnych adresów? Jakie problemy stwarzają? Jakich branż dotyczą oraz jak wyeliminować błędy w adresach?

Czy błędy w adresach to duży problem – jaka jest jego skala?

Na to pytanie można odpowiedzieć bardzo krótko – TAK! Błędy w adresach to nadspodziewanie duży problem, który generuje ogromne koszty. W USA skuteczność dostarczania przesyłek wynosi od 79 do 95% w zależności od branży. To oznacza, że, w najlepszym przypadku 5% paczek w ogóle nie trafia do odbiorców. Biorąc pod uwagę, że dziennie w samych Stanach Zjednoczonych wysyła się miliony przesyłek, są to ogromne liczby i olbrzymie straty.

75% firm uważa, że błędne adresy są główną przyczyną problemów z dostawami.

8% pierwszych dostaw w USA kończy się niepowodzeniem, co kosztuje średnio 17,20 USD na paczkę.

7% dostaw w Niemczech jest nieudanych, co wiąże się z kosztem 14,60 EUR per paczka.

Co to znaczy, że adres jest błędny i z czego wynikają błędy?

Błędy w adresach mogą przyjmować różne formy, m.in.:

  • Literówki i błędy pisowni – np. ul. „Warszwska” zamiast „Warszawska”.
  • Niekompletne adresy – brak numeru budynku lub lokalu.
  • Nieprawidłowy format adresu – np. wpisanie miasta w polu ulicy.
  • Nieaktualne adresy – gdy klient zmienił adres korespondencyjny, ale nie zostało to odnotowane w systemie.
  • Zduplikowane adresy – gdy ten sam klient/ odbiorca w bazie figuruje pod różnymi wersjami tego samego adresu.

Każdy z tych błahych z pozoru błędów, może prowadzić do poważnych konsekwencji, zwłaszcza w branżach w których precyzyjna lokalizacja klienta jest kluczowa dla sprawnego funkcjonowania firmy czy instytucji.

Jakie są konsekwencje błędnych adresów?

Błędy w adresach powstają przede wszystkim po stronie klientów jednak konsekwencje tych błędów, ponoszą przede wszystkim firmy. Przekładają się one na realne koszty związane m.in. z koniecznością ponownego dostarczenia przesyłki czy utratą klientów z powodu negatywnych opinii o jakości usług.

Konsekwencja błędnych adresów w różnych branżach

Z pozoru mały błąd – niewinna literówka czy pomyłka w numerze lokalu, może powodować bardzo poważne konsekwencje dla przedsiębiorstw. Dotyczy to wszystkich branż, w których ważnym komponentem jest dostawa towaru lub dostarczenie korespondencji – od handlu i e-commerce, poprzez sektor gastronomiczny aż po sektor finansowy, czy ochronęy zdrowia.

Przyjrzyjmy się bliżej, czym mogą skutkować błędy w adresach w wybranych branżach:

Błędne adresy w handlu i e-commerce

41% firm przyznaje, że dane adresowe są problemem już na początku drogi zakupowej – zawierają błędy. Natomiast aż jedna trzecia firm z sektora e-commerce, ale też innych – nie podejmuje żadnych działań, aby zmienić tę sytuację.

W branży handlu i e-commerce błędne adresy oznaczają niedostarczenie lub opóźnienia w dostawach towarów, co wpływa negatywnie na poziom zadowolenia klientów. W świecie, w którym konsumenci są przyzwyczajeni do otrzymywania zamówionych towarów maksymalnie w przeciągu kilku dni roboczych, to poważny problem.

Według “Consumer Research Report” przygotowany przez Metapack, 38% klientów zmieni dostawcę usługi już po 1. negatywnym doświadczeniu, a 13% konsumentów podzieli się nieprzychylną opinią z co najmniej 15 osobami w rozmowie, podczas gdy 43% wyrazi swoje niezadowolenie w mediach społecznościowych.

Dlatego firmy wolą ponieść dodatkowe koszty – związane z ponowną wysyłką czy przyznaniem bonusów w ramach zadośćuczynienia za opóźnienie – niż narażać się na utratę klientów czy negatywne opinie w Internecie. Do tego ponoszą wydatki związane z obsługą zgłoszeń napływających od klientów, którzy chcą się dowiedzieć o losy swojego towaru.

Według statystyk z rynku amerykańskiego:

53% firm podejmie próbę ponownej wysyłki

36% weźmie na siebie dodatkowe koszty wysyłki

41% zaoferuje zwrot kosztów towaru

Usługi kurierskie

W logistyce i usługach kurierskich błędne adresy skutkują niepotrzebnymi przejazdami, co prowadzi do opóźnień w dostawach, wzrostu kosztów paliwa i wydłużenia czasu pracy kurierów. Firmy zmuszone są też do dodatkowej weryfikacji adresów, co obniża efektywność operacyjną. W konsekwencji rośnie liczba niezrealizowanych dostaw, a to wpływa negatywnie na reputację firm kurierskich.

Gastronomia i catering

W gastronomii błędne adresy to opóźnienia w dostawach i… zimne jedzenia, co prowadzi do niezadowolenia klientów, negatywnych recenzji i może doprowadzić do utraty klientów. Do tego posiłki, które nie mogą zostać dostarczone, często trafiają do utylizacji, co generuje kolejne straty dla restauracji oraz przyczynia się do marnowania jedzenia.

Usługi terenowe

W skutecznym planowaniu prac w terenie pomogą systemy klasy Field Service Management, których zadaniem (jednym z wielu), jest automatyczne układanie grafików prac i tras od zadania do zadania, biorąc pod uwagę adres realizacji zleceń (jako jeden z wielu czynników). Dlatego właśnie poprawne adresy są tak ważne. Jeśli kierowca czy serwisant będzie podróżował od zadania do zadania, bez żadnych problemów z odnalezieniem właściwego adresu, wykona pracę znacznie szybciej, wydajniej, a do tego bez zbędnego stresu związanego z poszukiwaniem miejsca realizacji pracy.

Bankowość i finanse

W sektorze bankowości i finansów błędne adresy mogą prowadzić do wysyłki ważnych dokumentów, kart kredytowych i umów do niewłaściwych adresatów, co zwiększa ryzyko oszustw i kradzieży tożsamości. Takie sytuacje mogą również naruszać przepisy dotyczące ochrony danych osobowych (m.in. RODO) – jeśli korespondencja trafi do niewłaściwej osoby. Instytucje finansowe ponoszą także dodatkowe koszty obsługi klienta związane z licznymi zgłoszeniami dotyczącymi błędów adresowych, co wpływa na ich funkcjonowanie i reputację. O skali problemu może świadczyć fakt, że w samym USA, w branży finansowej wysyłanych jest 26 miliardów przesyłek rocznie, a skuteczność dostarczenia za pierwszym razem wynosi tylko 79%.

Ochrona zdrowia

Błędy w adresach mogą mieć poważne konsekwencje również w, tak mało kojarzącym się z problemami adresowania sektorze, jak ochrona zdrowia. Z powodu niedokładnych danych karetki mogą mieć problem z szybkim dotarciem na miejsce zdarzenia, co utrudni udzielenie pomocy i może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia i życia poszkodowanych osób.

Z kolei wysłanie dokumentacji medycznej pod złe adresy generuje dodatkowe koszty związane z kolejnymi próbami dostarczenie przesyłki. Może też skutkować komplikacjami wynikającymi z dostania się poufnych dokumentów o stanie zdrowia i leczeniu pacjenta w niepowołane ręce i naruszenia prywatności, co z kolei może mieć konsekwencje prawne. W USA, z powodu błędów w adresach, aż 8% pacjentów otrzymuje niewłaściwe informacje medyczne.

Jak rozwiązać problem błędnych adresów ze wsparciem Google Maps API?

Problem błędnych adresów można rozwiązać na kilka sposobów. Jednym z nich jest dzwonienie do klientów lub wysyłanie SMS-ów, aby potwierdzić adres – obydwie metody są czasochłonne, a w konsekwencji bardzo kosztowne. Do tego tutaj również łatwo o błędy.

Innym sposobem jest porównanie adresu z danymi ze zweryfikowanej bazy danych adresowych co zwykle wymaga skorzystania z usług zewnętrznej firmy, co także generuje duże koszty.

O wysoką jakość danych adresowych można również zadbać wykorzystując nowoczesne technologie – takie, jak rozwiązania Google Maps Platform, które automatyzują cały proces weryfikacji i poprawiania adresów.

Autocomplete API

Podpowiada użytkownikom poprawne adresy podczas ich wpisywania, a dzięki temu redukuje ryzyko wprowadzenia adresu z literówką lub w nieprawidłowym formacie.

To szczególnie przydatna funkcja w branży e-commerce, gdzie ocenia się, że około 5% klientów wpisuje błędnie swój własny adres. To konsekwencja ogromnej popularności zakupów online robionych przez telefon, gdzie nietrudno o pomyłkę przy wpisywaniu adresu za pomocą małej, najczęściej dotykowej klawiatury.

Address Validation API:

Rozwiązanie ogranicza liczbę błędów już na etapie wprowadzania informacji przez użytkowników – standaryzuje i poprawia adresy w czasie rzeczywistym i uzupełnia brakujące informacje lub wskazuje, gdzie brakuje danych, a następnie wysyła prośbę do użytkownika o zatwierdzenie, uzupełnienie lub poprawienie wpisanych informacji.

Błędne adresy to problem, który dotyka wiele branż i generuje ogromne straty. Już ograniczenie liczby niedostarczonych przesyłek o klika procent to znaczące oszczędności. Dlatego warto zadbać o poprawność adresów już na samym początku drogi – w momencie podawania ich przez klientów. Rozwiązania Google takie jak Address Validation API i Autocomplete API pomogą użytkownikom wpisać prawidłowy adres oraz automatycznie zweryfikować i poprawić już zebrane adresy – oszczędzając zarówno klientom jak i firmom wiele frustracji.

Rozwiązania te pozwolą również ograniczyć koszty ponoszone niepotrzebnie z powodu komplikacji wynikających z korzystania z błędnych adresów – od kosztów ponownych prób dostarczenia towaru czy wykonania usługi, poprzez koszty obsługi zgłoszeń do centrum obsługi klientów, po straty wynikające z negatywnych opinii klientów, którzy, niezadowoleni z usług, nie tylko przechodzą do konkurencji, ale odstraszają innych potencjalnych klientów swoimi negatywnymi opiniami.

Czy ty również masz problem z błędami w adresach? Chcesz dowiedzieć się więcej na temat rozwiązań Google Maps, które pomoga Ci uporać się z tym problemem?