Usługi geoprzestrzenne, jak mało które technologie, w błyskawicznym tempie stały się nieodłączną częścią naszego codziennego życia. Ta sama technologia, która stoi za cyfrowymi mapami, całkowicie zmieniła sposób, w jaki robimy zakupy, przemieszczamy się i podróżujemy. Ma też ona znaczący wpływ na operacje i wyniki biznesowe wielu firm. Oddziałuje na wszystkie aspekty biznesu, od logistyki, poprzez planowanie ekspansji terytorialnej, aż po obsługę klienta.
Google wraz z firmą analityczną Oxford Economics przeprowadziły badania, które mają pomóc zrozumieć wpływ usług geoprzestrzennych na biznes. Ilościowe i jakościowe badania objęły 1000 osób na stanowiskach kierowniczych w 14 grupach branżowych i 12 odrębnych przypadkach wykorzystania usług geoprzestrzennych na terenie 8 krajów.
Uczestnicy wskazali cztery główne obszary, które biorą pod uwagę, gdy decydują się na wprowadzenie usług geoprzestrzennych do swoich firm: dochód, operacje, doświadczenia klientów oraz zrównoważony rozwój. Badania Google pokazują, jakie rezultaty firmy odnotowują w swoich najważniejszych z biznesowego punktu widzenia obszarach.
Po wdrożeniu usług geoprzestrzennych, uczestnicy wskazali na redukcję kosztów w obszarach takich jak obsługa klienta, wydajność pracowników, wielkość floty pojazdów, koszty paliwa i inne.
Spośród osób, którym przedstawiono stwierdzenia dotyczące wpływu usług geoprzestrzennych:
stwierdziło, że usługi geoprzestrzenne zwiększają efektywność procesów i działań ich organizacji.
stwierdziło, że od czasu wdrożenia usług geoprzestrzennych ich organizacja stała się bardziej zrównoważona pod względem jej wpływu na środowisko.
Czego jeszcze dowiedzieliśmy się z badań Google i Oxford Economics?
Doświadczenia klientów
Usługi geoprzestrzenne poprawiają doświadczenia klientów i zwiększają ich lojalność. Doświadczenia klientów (oraz użytkowników) są obecnie priorytetem dla znaczącej liczby firm. 42% uczestników badania Google i Oxford Economics wskazało, że skupi się na rozwijaniu tego obszaru w ciągu najbliższych trzech lat, a 3/4 już podjęło takie działania. Ponad połowa respondentów zainwestowała już w technologie geoprzestrzenne by rozszerzyć doświadczenia swoich klientów.
Doświadczenia klientów są wartościowe, jeśli są oni w stanie szybko dotrzeć do informacji, których potrzebują w danej chwili. Dzieje się tak w każdej branży; komunikowanie informacji zwiększa także zaangażowanie klientów. Ponad połowa uczestników badania zaznaczyła, że używa w tym celu usługi geoprzestrzenne – było to najpopularniejsze rozwiązanie. Dane pokazują, że im się to opłaca – 73% respondentów, którzy korzystają z usług geoprzestrzennych by przekazywać klientom informacje odnotowuje co najmniej średnią wartość zwrotną. Konkretnym przykładem usługi geoprzestrzennej, która przynosi średnią lub wysoką wartość dla uczestników jest określanie odległości klienta od placówek biznesowych za pomocą geolokalizacji.
Usługi geoprzestrzenne pomagają użytkownikom…
Operacje biznesowe
Przez ostatnie 3 lata, połowa respondentów w badaniu Google dokonała inwestycji w technologie mapowe usprawniające ich działania biznesowe. Przewyższa to liczbę inwestycji w analitykę biznesową (38%) oraz podwyższenie zatrudnienia (38%).
- Prawie połowa osób odpowiedziała, że usługi geoprzestrzenne pozwoliły zoptymalizować ich operacje, szczególnie na końcowych odcinkach łańcucha dostaw, o 15%. Przykładowo, zmniejszyła się liczba przejechanych tras potrzebnych na dostarczenie tej samej liczby dostaw lub odbycie wizyt techników w terenie.
- Ponad połowa uczestników stwierdziła, że dzięki tym rozwiązaniom ich procesy i operacje biznesowe są wydajniejsze.
- 62% powiedziało, że wizualizowanie danych geoprzestrzennych pomaga podejmować lepsze decyzje biznesowe.
Usługi geoprzestrzenne poprawiają wyniki finansowe firm
Analiza danych zeszłorocznej ankiety Google wskazuje na korelację pomiędzy inwestycjami w usługi geoprzestrzenne oraz wzrostem przychodu firm. W związku z tym, że Google nie posiada danych z okresu wielu lat, nie jest możliwe udowodnić, że pozytywne wyniki są bezpośrednim rezultatem inwestycji, jednak sugerowana korelacja jest na tyle wysoka, że warto o niej wspomnieć.
Większość uczestników badania odnotowało wzrost dochodów od momentu, gdy po raz pierwszy wdrożyli usługi geoprzestrzenne w swojej organizacji. Wzrost ten może być tłumaczony jako rezultat wielu czynników, ale ponad 40% osób zauważyło także podniesione tempo wzrostu przychodów od pierwszego wdrożenia. Sugeruje to potencjalny związek usług mapowych oraz wzrostu zysków firmy.
Jaśniejsza jest kwestia redukcji kosztów. Oto wyniki odpowiedzi na pytanie “W trakcie trzech lat po tym, jak Twoja organizacja po raz pierwszy wdrożyła usługi geoprzestrzenne, jaki wpływ na koszty operacyjne zaobserwowałeś/aś w poniższych obszarach?”:
Wiele czynników może mieć wpływ na zmiany w dochodach firm. Jedno jest pewne – średnia zyskowność przebadanych firm wynosiła 6,3% w trakcie 3 lat przed wdrożeniem usług geoprzestrzennych. Przez kolejne 3 lata po zainwestowaniu w te usługi, średnia zyskowność tych samych firm wzrosła do 7,1%.
W tym artykule podzieliliśmy się najważniejszymi wynikami badania przeprowadzonego przez Google i Oxford Economics. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, Google przygotował szereg materiałów. Po pierwsze, na stronie naszego partnera znajdziesz specjalny kalkulator, dzięki któremu otrzymasz raport o wpływie usług geoprzestrzennych na Twoją organizację. Co więcej, możesz obejrzeć też webinar Google lub przeczytać raport z badania.
A jeśli zastanawiasz, jakie usługi geoprzestrzenne sprawdzą się najlepiej w przypadku Twojej firmy, skontaktuj się z nami. Opowiedz naszym ekspertom o swoich wyzwaniach i potrzebach – pomożemy Ci wybrać najbardziej optymalne rozwiązanie!