Google Maps umożliwiają ludziom nawigację i eksplorowanie nowych miejsc – stały się one narzędziem, które codziennie wykorzystują miliony użytkowników. Coraz częściej mapy są używane do wyszukiwania lokalnych przedsiębiorstw. Na przestrzeni lat do Google Maps dodano ponad 200 milionów miejsc. Każdego miesiąca, mapy kierują ludzi do różnych przedsiębiorstw ponad 9 miliardów razy, w tym poprzez ponad miliard połączeń telefonicznych i 3 miliardy zapytań o wskazówki dojazdu.
W celu ułatwienia użytkownikom odszukiwania miejsc i firm, zarówno małych jak i dużych – Lokalni Przewodnicy (Local Guides), właściciele przedsiębiorstw oraz osoby używające map na co dzień, mogą przyczyniać się do rozwoju bazy informacji o biznesach. Każdego dnia Google otrzymuje miliony wpisów i uwag, takich jak profile nowych przedsiębiorstw, recenzje, oceny w formie gwiazdek itp. Większość tych powiadomień jest pomocna i przydatna. Zdarza się jednak, że oszuści biznesowi wykorzystują lokalne ogłoszenia biznesowe, aby na nich zarobić. Niektóre z ich metod to np. obciążanie właścicieli przedsiębiorstw kosztami za usługi, które w rzeczywistości są darmowe, oszukiwanie klientów udając prawdziwy biznes i podszywanie się pod istniejące firmy w celu przejęcia potencjalnych klientów, a następnie ich wykorzystania.
Choć fałszywe profile biznesowe stanowią niewielki procent, internetowi oszuści są utrapieniem od ponad dekady. Podobny problem istniał już w czasach, gdy ogłoszenia biznesowe były drukowane i dostarczane do skrzynek pocztowych. Google traktuje to zagadnienie poważnie i stosuje szeroki zakres technik ograniczających takie nadużycia na swoich platformach.
Jak Google radzi sobie z problemem oszustw?
Oszuści korzystają z wielu zwodniczych sposobów, starając się ograć system – usunięci przez Google, zmieniają swoje taktyki i sytuacja się powtarza. Pomimo, że ułatwienie stworzenia profilu realnym przedsiębiorstwom jest istotne, wprowadzone zostały sztywne zasady korzystania z serwisu. Stworzone zostały także narzędzia pozwalające na zgłaszanie podejrzanych profili przez użytkowników.
Google kontynuuje swoje prace nad nowymi i jeszcze skuteczniejszymi metodami, zarówno manualnymi, jak i zautomatyzowanymi. Firma wstrzymuje się przed publikowaniem dokładniejszych informacji, które mogłyby okazać się pomocne dla przeciwnej strony.
W 2017 roku Google wydało raport dotyczący postępów w walce z oszustami. Zawierał on m. in. wyniki badania dowodzące, że mniej niż 0,5% wyszukiwań prowadzi do fałszywych ogłoszeń, a ulepszony sposób weryfikacji nowych użytkowników pozwolił zredukować ich liczbę o 70% w stosunku do sytuacji w 2015 roku. Kolejne skuteczne działania, podjęte w 2018 przez zespół Google zajmujący się tym tymi problemami, obejmowały:
zlikwidowanych fałszywych profili biznesowych (ponad 90% tych profili zostało usuniętych, zanim użytkownik rozpoczął korzystanie z serwisu)
usunięć profili dokonanych przez wewnętrzne systemy Google
interwencji dzięki zgłoszeniom dokonanym przez użytkowników
zlikwidowanych kont użytkowników naruszających zasady – wzrost o 50% w stosunku do 2017 roku
W jaki sposób można pomóc?
W tym roku dodany został nowy sposób zgłaszania podejrzanych profili i radzenia sobie z kategoriami biznesu, w których nastąpił wzrost liczby prób oszustw. Dodatkowo Google wpłaca środki uzyskane na drodze sporów sądowych z oszustami na rzecz organizacji, które edukują przedsiębiorców oraz klientów na temat rozpoznawania i radzenia sobie z oszustwami. Użytkownicy Google Maps mogą pomagać ograniczać ten nielegalny proceder poprzez:
- zapoznanie się z wytycznymi reprezentowania swojego biznesu w Google i korzystania z serwisu, aby wiedzieć w jakich sytuacjach należy zgłosić profil lub treści do weryfikacji autentyczności
- oznaczanie indywidualny profili biznesowych do usunięcia. Google wykorzystuje takie informacje do kontrolowania zawartości i, w przypadku naruszenia zasad, likwidacji oraz sprawdzenia innych kont powiązanych z profilem
- zgłaszanie wielu profili biznesowych na raz poprzez formularz
Każdego miesiąca, Mapy są używane przez ponad miliard ludzi z całego świata, a każdego dnia zarówno Google, jak i wielu użytkowników dokładają starań, aby jako społeczność poprawiać ich jakość. Zawsze pozostanie niewielka grupa osób starających się oszukać innych użytkowników, dlatego Google deklaruje bezustanną pracę w tym zakresie.