Skip to main content

Krótki przewodnik po typach map Google

google_maps

Nie masz pewności, który typ map będzie najbardziej odpowiedni dla Twojej strony lub aplikacji? Zastanawiasz się, czym właściwie różnią się od siebie mapy statyczne, dynamiczne czy osadzone? Google Maps oferuje szeroki wachlarz możliwości, co może utrudniać wybór, dlatego przygotowaliśmy krótkie opisy dla każdego z dostępnych typów map. Wierzymy, ze pozwoli to lepiej zrozumieć różniące je cechy i ułatwi właściwy wybór.

Dynamiczne, Statyczne, Osadzone…. co właściwie wybrać?

Wszystko sprowadza się do celu, jakiemu nasze mapy mają służyć. Czy chodzi nam o wskazanie oddziałów naszej firmy za pomocą markera lub wskazówek dojazdu, czy chcemy raczej wizualizować w czasie rzeczywistym nasze zasoby? Czy potrzebujemy dostosować wygląd map tak, aby współgrały ze stylem naszej strony? Odpowiedzi na kilka pytań mogą znacznie ułatwić właściwy wybór:

  1. Jakie są moje cele biznesowe – co chcę osiągnąć dzięki mapom i jak mają one wspierać moją firmę?
  2. Kto będzie użytkownikiem map – jakiej informacji ode mnie oczekuje odbiorca i na czym skorzysta?
  3. Jakie dodatkowe informacje chcę pokazać na mapie – własne warstwy z moimi lokalizacjami, trasami, punktami usługowymi itp.?
  4. Jakich usług dodatkowych potrzebuję – Street View, geolokalizacji, macierzy odległości, wskazówek dojazdu?
  5. Jak chcę pokazywać informacje dodatkowe – jako obrazki, linie, własne piktogramy?

Jeśli znamy już odpowiedzi, można przejść do przeglądu czterech podstawowych typów podkładów mapowych dostępnych w Google Maps Platform:

  • Mapy Dynamiczne (Dynamic) są obiektem w pełni interaktywnym. Użytkownik końcowy może się po nich swobodnie poruszać, przybliżać je i oddalać i włączać dostępne warstwy. Strona internetowa lub aplikacja wyświetla je poprzez JavaScript.
  • Mapy Statyczne (Static) są zwykłym obrazkiem dodanym do strony z poziomu HTML. Nie są interaktywne, więc nie ma możliwości poruszania się po nich, przybliżania, czy zmiany widoczności warstw.
  • Zaawansowane Mapy Osadzone (Embed Advanced) pozwalają na umieszczenie na stronie interaktywnej ramki z poziomu HTML (poprzez dodanie adresu URL). Poza oznaczeniem miejsc markerami, pozwalają na pokazanie Street View, trasy dojazdu lub dodanie pola z wyszukiwarką.
  • Mapy osadzone (Embed) również pozwalają na umieszczenie na stronie interaktywnej ramki z poziomu HTML (poprzez dodanie adresu URL – tutaj jednak można dodać tylko jeden znacznik).

Każdy z wyżej prezentowanych rodzajów map umożliwia różny poziom interakcji z mapą i bezpośrednio wpływa na wygodę użytkownika aplikacji lub strony.

Poniższa tabela zawiera zestawienie typów map i głównych funkcji. Aby rozwinąć opis, wystarczy kliknąć w nazwę.

Mapy Dynamiczne

To najbardziej zaawansowany wariant, który oferuje najszerszy wachlarz możliwości. Za pomocą map dynamicznych można m.in.:

  • dodawać własne obiekty i warstwy
  • rysować mapy i zmieniać ich wygląd
  • znajdować trasy dojazdu
  • dodawać dowolne ilości znaczników
  • wyszukiwać POI
  • używać Street View
  • geolokalizować
  • korzystać z autouzupełniania.

Należy również pamiętać, że jedynie ten rodzaj map współpracuje w pełni z różnymi usługami sieciowymi udostępnianymi przez Google, jak np. geokodowanie. Ze względu na wszechstronne zastosowanie tego typu mapy, jest to jedno z popularniejszych i szeroko wykorzystywanych rozwiązań.

Plusy:

– Pełna interaktywność – poruszanie, przybliżanie, zmiana warstw
– Dowolna stylizacja map i znaczników
– Dodawanie własnych warstw
– Wyświetlanie informacji o POI
– Określanie trasy dojazdu
– Usługi wyszukiwania i autouzupełniania adresów

Wady:

– Potrzeba kompetencji developerskich – JavaScript
– Wyższe wymagania w zakresie przepustowości łącza, co obecnie nie jest problemem, ale warto o tym pamiętać w kontekście użytkowników mobilnych

Przykłady zastosowań:

  • Aplikacje monitorujące położenie pojazdów/ludzi w czasie rzeczywistym
  • Lokalizatory placówek z możliwością wyszukiwania oraz dodatkowymi informacjami o danych biurach/sklepach/placówkach i trasie dojazdu do nich
  • Strony o nieruchomościach pokazujące lokalizacje domów i mieszkań w ofercie oraz informację o ich otoczeniu – sklepach, urzędach, szkołach itp.
  • Portale do rezerwacji lotów z mapą różnych opcji połączeń

Mapy Statyczne

Mapy statyczne wnoszą dużą wartość na stronie, dzięki możliwości ich stylizowania, umieszczania kilku markerów lub po prostu rysowania na nich. Należy jednak pamiętać, że przez brak interakcji, oferują one mniej dodatkowych funkcji – są przydatne, kiedy chcemy utrzymać ich uwagę na konkretnej informacji. Dobrym przykładem jest wizualizacja stałych, niezmiennych miejsc, takich jak hotele czy parkingi, lub gdy chcemy po prostu zasygnalizować lokalizację danego obiektu.

Zalety:

– Łatwa implementacja – bez JavaScript
– Rozwiązanie lekkie, nieobciążające łącz
– Stylizacja map i znaczników
– Umieszczanie kilku znaczników
– Rysowanie na mapie

Wady:

– Brak interakcji z mapą – brak przybliżania, przemieszczania się i możliwości zmiany widoków
– Brak wskazówek dojazdu
– Brak własnych warstw
– Brak wyświetlania informacji o POI

Przykłady zastosowań:

  • Portale podróżnicze, pokazujące lokalizacje atrakcji turystycznych
  • Strony do rezerwacji noclegów hotelowych

Mapy Osadzone – Zaawansowane i Proste

To najprostszy sposób na dodanie map do strony internetowej – wystarczy jedynie parametryzacja URL i włączenie go do kodu HTML strony. Nie wymaga JavaSriptu. Zaawansowane Mapy Osadzone mają sporo do zaoferowania w kontekście wartości biznesowej – Street View, wyszukiwanie oraz podawanie trasy dla dwu, lub więcej wybranych punktów z informacją o odległości i czasie dojazdu. Mapy osadzone w wariancie prostym są używane, gdy nie ma potrzeby podawania żadnych informacji dodatkowych poza lokalizacją interesującego nas miejsca.

Zalety:

– Pełna interaktywność dla użytkowników – przeglądanie, przybliżanie, zmiana warstw
– Łatwa implementacja – bez JavaSriptu
– Wyświetlanie informacji o POI
– W wariancie zaawansowanym – możliwość użycia Street View oraz tras dojazdu

Wady:

– Brak możliwości dostosowania wyglądu map
– Brak warstw własnych
– Bez możliwości rysowania na mapie
– Tylko jeden znacznik
– Wybranie znacznika przenosi użytkownika na stronę Google Maps (otwiera nową zakładkę)

Przykłady zastosowań:

  • Dodanie informacji o lokalizacji firmy w sekcji „Kontakt” na stronie

Zestawienie graficzne

Jeden obraz jest wart tysiąc słów – dlatego przygotowaliśmy również zestawienie graficzne. Pozwoli ono na szybkie porównanie opisywanych wyżej funkcjonalności.

Gdy już odpowiemy sobie na zasadnicze pytania o roli map w naszej firmie, sam wybór odpowiedniego ich typu nie jest rzeczą trudną. Niezależnie od tego, czy chcemy jedynie zaznaczyć lokalizację naszej firmy, czy też zbudować zaawansowane narzędzie monitorujące, Google Maps umożliwiają zrobienie tego na swój sposób i zgodnie z potrzebami. Można swobodnie korzystać z tego, co stanowi o wyjątkowym charakterze tego rozwiązania – najszerszej bazy POI, Street View, wygodnego autouzupełniania, lub po prostu wybrać najprostsze rozwiązania.