Podczas Konferencji Innowacyjne Rozwiązania Geoprzestrzenne 2017 Ed Boiling, reprezentujący Google Inc., wygłosił prezentację pod tytułem „Make better business decisions with Google Maps and Cloud”. W swoim wystąpieniu Ed przedstawił kilka przykładów pokazujących, jak mapy Google wpływają na podejmowanie trafnych decyzji biznesowych oraz na efektywniejsze dostarczanie produktów i usług.
Wiele firm i instytucji staje przed pytaniami mającymi związek z lokalizacją, które są kluczowe dla ich działalności. Przykładem mogą tu być duże miasta, które tradycyjnie wydawały setki miliardów dolarów na umieszczanie czujników na drogach w celu pozyskania informacji o natężeniu ruchu drogowego. Dane te są wykorzystywane, aby odpowiedzieć na takie pytania, jak gdzie zbudować następną autostradę czy jak liczne służby techniczne powinny być w stanie gotowości o określonej porze danego dnia.
W naszym codziennym życiu cały czas korzystamy z danych na temat lokalizacji, na przykład wyszukując kawiarnie czy hotele znajdujące się najbliżej nas. Coraz częściej oczekujemy również, że takie dane będą odpowiednio wykorzystane również przez firmy, z usług których korzystamy na co dzień. Dobrym przykładem mogą tu być firmy taksówkowe. Tu właśnie wkraczają Mapy Google, dzięki którym takie przedsiębiorstwa (wykorzystując dane o ruchu drogowym) mogą dokładnie przewidywać czas potrzebny na dotarcie do danego miejsca. Informacje te, wraz z aktualnym położeniem taksówki, zostają wykorzystane przy podziale zleceń wśród kierowców oraz przekazane klientowi, który dzięki temu wie na przykład, kiedy dokładnie powinien wyjść z domu, tak aby nie czekać na taksówkę.
Dzięki aplikacjom zbudowanym na Mapach Google pasażer może dokładnie obserwować, gdzie znajduje się jego taksówka oraz kiedy dojedzie we wskazane miejsce.
Z kolei firmy przewozowe wykorzystują Mapy Google w celu optymalizacji transportu i pozyskania informacji o rzeczywistym czasie dostarczenia przesyłki. W przypadku tych przedsiębiorstw wszelkie opóźnienia w dotarciu we wskazane miejsce mogą oznaczać utratę klientów i duże straty. Mapy Google pozwalają lepiej planować oraz szybko i łatwo przekazywać najbardziej optymalne trasy kierowcom, co z kolei pozwala obniżyć koszty transportu. Dyspozytor może natomiast obserwować ruch i położenie pojazdów w czasie rzeczywistym, co umożliwia mu podejmowanie szybkich decyzji w kryzysowych sytuacjach.
Dyspozytor może obserwować aktualne położenie danego pojazdu na mapie i na bieżąco reagować na sytuacje kryzysowe, tak aby towar został dowieziony na czas.
Lokalizacja, a w raz z nią Mapy Google, wkraczają także w inne dziedziny. Przykładem może tu być popularna sieć kawiarni Starbucks, która wprowadza opcję składania zamówień przez aplikację. Wykorzystując Google Maps Directions API oraz informacje o naszej lokalizacji pracownicy kawiarni otrzymują dane o czasie dotarcia klienta i na tej podstawie w odpowiednim momencie realizują zamówienie, eliminując kolejki i skracając czas potrzebny na zdobycie porannej kawy.